Itinerarios y Rutas Culturales.
 
 


Vías de comunicación e intercambio de experiencias, bienes y costumbres

El patrimonio desde una mirada integral

En el marco del VIII Congreso Internacional de Rehabilitación del Patrimonio Arquitectónico y Edificación
– Buenos Aires- Salta- 2006-

21 y 22 de abril de 2005
Sala de Representantes, Manzana de las Luces, Buenos Aires


Organizan:
Centro Internacional para la Conservación del Patrimonio
Comisión nacional de la Manzana de las Luces

AREAS TEMÁTICAS.
Nos detendremos particularmente de todos aquellos Itinerarios y rutas culturales, en que, desde o hacia América, reflejen los aspectos materiales e inmateriales de la comunicación, el transporte, los intercambios y el contacto de cosas y de grupos humanos.

Se contemplarán los siguientes capítulos.

1. Aspectos teóricos y conceptuales
2. Los museos y los itinerarios o rutas culturales
3. Itinerarios o rutas culturales y el turismo
4. Itinerarios desde la antropología y la arqueología
5. Itinerarios o rutas culturales: historia e identidad
6. Itinerarios culturales: desarrollo local y regional

PARTICIPACIÓN

PONENCIAS.
Se considerará ponencia, a las presentaciones que aborden problemas con específico contenido teórico, susceptibles de generalización.

COMUNICACIONES.
Se considerará comunicación, a las presentaciones que aborden problemas específicos, o locales.

POSTER.
En donde se muestren los problemas, casos o soluciones, en forma fundamentalmente gráfica o fotográfica.

VIDEOS, PAGINAS WEBB Y ANIMACIONES
Deberán considerarse dentro de las áreas temáticas.

EL ENVÍO DE LOS RESÚMENES PODRÁ HACERSE:

• Por correo electrónico a la dirección: cicop@sinectis.com.ar con confirmación de envío (en el espacio reservado a Asunto se especificará, según corresponda: RESUMEN DE PONENCIA, COMUNICACIÓN o PROPUESTA DE PÓSTER, VIDEO, ANIMACIONES.)

• Por correo postal: CICOP. Calle Perú 272 . c.p. (1067) Capital Federal. Buenos Aires. Argentina.

ENCUENTRO

• El Comité Académico se podrá expedir después del primero de febrero y antes del 15 de marzo.
• El Comité Académico determinará la forma, el momento, el lugar y la extensión en que se deberán exponer los trabajos.
• El Comité Académico tiene la potestad de aceptar trabajos de mayor extensión, previa solicitud del interesado.

La sola presentación de los trabajos reconoce la aceptación para
su publicación en CD o impreso.

IDIOMAS
Español y portugués

FORMAS DE PRESENTACION DE LOS TRABAJOS:

Ponencias o Comunicaciones:
Los siguientes datos son indispensables para la aceptación del trabajo en tiempo y forma.

• Serán escritas de un solo lado de la hoja. Formato A4 –
Tipo de letra: Times New Roman o similar.
Encabezamiento: Título de la Ponencia o Comunicación: Cuerpo 14 en negrita. Si hubiere subtítulo: Cuerpo 14, normal.
Nombre del autor o de los autores: Cuerpo 12, cursiva (itálica) en negrita.
Si correspondiera: Entidad o Institución a la que representa: Cuerpo 12, normal.
Texto general: Cuerpo 10, normal. Texto justificado
Marginación: Superior: 30mm, inferior: 20 mm, izquierda: 30mm, derecha: 20mm.
Gráficos, fotos, dibujos: Preferentemente escaneados.
Cantidad de hojas (incluyendo fotos, dibujos e imágenes): 8 carillas para ponencias y 4 carillas para comunicaciones.

En hoja aparte para todas las formas de presentación de trabajos:
• Autor principal o autores de cualquiera de los trabajos, nombres y apellidos completos
• Profesión o especialidad.
• Dirección, Teléfono, Fax, E.mail, del autor/es
• Currículum del autor o de los autores principales ( no más de 5 renglones, cuerpo 10 normal)
• Envío en Microsoft Word, preferentemente disquette 3,5 o cd y dos copias de su contenido en papel.

Envío por E. mail ( no sustituye el envío por disquete o CD y copia)

En todos los casos especificarán qué equipo audiovisual necesitarán en su presentación:
• Retroproyector
• Proyector de diapositivas
• Vídeo
• Ordenador

POSTER
La presentación del contenido del panel para su aceptación tendrá una extensión de dos carillas (incluidos esquemas, gráficos, fotos o dibujos)

• El desarrollo deberá seguir el siguiente orden:
a) Objetivo y/o Hipótesis de trabajo
b) Desarrollo
c) Conclusiones

• Se podrán presentar hasta 2 Paneles de 0.70 de ancho por 1.00 de alto

• En la parte superior de cada panel se dejarán 6 cm en los que se indicará el tema, el título y el o los nombre del autor o autores. En el extremo izquierdo se dejará un espacio en blanco de 6x 6 cm
• El material a utilizar en el Panel o Comunicación deberá ser rígido y autoportante. Se preverá en la parte superior ganchos para ser colgado.

Los Paneles definitivos deberán ser entregados a partir del 18 de abril de 2005 y hasta el día antes del comienzo del congreso
Si Ud. cuenta con paneles que no condicen con los formatos preestablecidos le solicitamos que se comunique con los coordinadores.
El autor del póster se encargará de su colocación en el lugar que se le asigne.

Informes
Sede del CICOP Argentina, Perú 272, Manzana de las Luces, c.p. 1067, Buenos Aires
Tel/Fax : 54 (011) 4 343 2281
E-mail. cicop@sinectis.com.ar

Horarios de atención al público:
lunes a viernes de 11 a 19 hs.
Mes de enero 2005 las consultas se podrán realizar los días martes y jueves de 16 a 19 hs.
http: www.sinectis.com.ar/u/cicop

Aranceles de inscripción:

Uds. podrán abonar la inscripción, personalmente en la sede del CICOP Argentina, o acreditando vía CBU N° 2650 999 6020 –999- 600721-4-3 , del Centro Internacional para la Conservación del Patrimonio, desde el Banco que Ud. posea cuenta, o por Giro Transferencia a la Banca Nazionale del Lavoro, Casa Central, Florida 40. Cap.Fed. Cuenta Corriente: 999 20 600721-4.

En ambos casos notificando via mail : cicop@sinectis.com.ar , o fax (011) 4 343 2281 o correo (CICOP Argentina, Perú 272, Cap. Fed. Cp 1067, Bs.As.) el número de depósito, importe y día de emisión, para identificar el pago y emitir el recibo correspondiente.


FICHA DE INSCRIPCIÓN

Apellido/s:_______________________________________________________________________

Nombre/s:_______________________________________________________________________

Domicilio particular:
Calle:__________________________________N°:___________Dto:_______C.P.:_____________

Ciudad:____________________Provincia:_________________Pais:________________________

Teléfono:__________________________________ Fax:__________________________________

E-mail:_______________________________Profesión o actividad:_________________________

De representar a alguna Institución:
Domicilio:
Calle:__________________________________N°:___________Dto:_______C.P.:_____________

Ciudad:____________________Provincia:_________________Pais:________________________

Telefono:__________________________________ _Fax:_________________________________

E-mail:_________________________________________________________________________

 


 
 
 
 
 
 
 


 

 

Università degli Studi di Firenze (Italy)
Dipartimento di Tecnologie dell’Architettura e Design “Pierluigi Spadolini”

Politecnico di Torino (Italy)
Dipartimento Casa-Città

Universidad de Granada (Spain)
Escuela Universitaria de Arquitectura Técnica

Universidad Politecnica de Valencia (Spain)
Escuela Tecnica Supèrior de la Gestion de la Edificacion

Scuola Professionale Edile di Firenze(Italy)


Invitation and Call for papers


First International Research Seminar
of Forum UNESCO – University and Heritage on

Architectural Heritage
and Sustainable Development
of Small and Medium Cities
in South Mediterranean Regions
Results and strategies of research and cooperation

Thursday 27 – Friday 28 May 2004
Aula Magna of Dipartimento di Tecnologie dell’Architettura e Design,
Via San Niccolò 89/a
Florence – Italy


organized by:

Forum UNESCO Branch Office – Università di Firenze (Italy)
Dipartimento di Tecnologie dell’Architettura e Design
“Pierluigi Spadolini”.
Via San Niccolò 89/a - 50125 Firenze – Italy
tel. +39.055.2491524 fax. +39.055.2347152
e-mail arch.insmr@taed.unifi.it - http://web.taed.unifi.it/incolab



The seminar facilities are located within a comfortable walking distance from the Florence centre.

WELCOME STATEMENT

On behalf of the Dipartimento di Tecnologie dell’Architettura e Design “Pierluigi
Spadolini” and the Forum UNESCO Branch Office – University of Florence, Italy, we extend to you a warm welcome and invitation to attend and participate in the First International Research Seminar.
The Seminar organizers aim to present a good mix of presentations in the field of:
- research projects and case-studies on architectural heritage enhancement and appropriate and sustainable development in the Draa Valley, Morocco;
- research methods and case-studies on architectural heritage valorisation and sustainable development of small and medium cities in the South Mediterranean
- Sub-Region,
- more widely, cooperation between Europe and the South Mediterranean Sub-Region


Saverio Mecca
Seminar Coordinator


THE SEMINAR


The seminar is a way of involving researchers and helping to debate about Europe’s relations with the South Mediterranean Regions in the field of architectural heritage and local sustainable development of small and medium cities. The project is intended to provide a tool for research, dissemination and debate, a forum in which the perspectives of different stakeholders can be shared and developed.
A session of the Seminar will be specifically dedicated to research on the Draa Valley and the Ksar of Tamnougalt (Morocco)
The main objectives of the Seminar are:


- to present and discuss results of research on urban settlements of Draa Valley in Morocco as a specific case study
- to provide an opportunity to gain a wider perspective on key research developments on the theme of sustainable development in the South Mediterranean region which is characterized by an important architectural heritage;
- to provide an opportunity to discuss on strategies for improving effectiveness of research and cooperation between EU and the South Mediterranean Region oriented to a sustainable and appropriate development of historic small and medium cities;
- to link academic and research institutions, public administrations and NGOs more closely and effectively in order to develop project proposals in higher education and research
- to review, analyse, monitor and evaluate research papers and papers or posters on the various aspects of architectural heritage management and sustainability in development in order to enable the establishment/setting up/ formulation of plans of actions and propositions for appropriate research and practice.


PRELIMINARY PROGRAMME


The objective of this scientific seminar is to address the notion, process and practice of sustainability in architectural and urban development through the investigation of key topics.
As a preliminary proposal, the seminar will be organized in three sessions as follows:


First Session –
Tamnougalt and Draa Valley (Morocco) : earthen architecture, cultures of building and living


Topics for the papers may include but are not limited to the following:
Anthropological, social and cultural aspects
Environmental resources management: agriculture, infrastructures, water management
Urban structures and Urban space morphologies
Documentation and data-bases
Residential and civil architectural buildings
Vernacular architecture and rural cultures
Building techniques and processes: earthen architecture conservation, restoration and re-use. Principles and best practice.
Case-studies of building restorations

Second Session –
Architectural Heritage and Sustainable Development of Small and Medium Cities of South Mediterranean regions: investigation methods, tools and case-studies


Topics for the papers may include but are not limited to the following:
Anthropological, social and cultural aspects
Environmental resources Management: Agriculture, Infrastructures, Water management
Architectural Documentation and data-bases
Vernacular architecture and rural cultures
Building techniques and processes: conservation, restoration, re-use. How to define common principles and best practice?
Mechanical and environmental analysis and design


Third Session –
EU countries and Architectural Heritage in Small and Medium cities of South Mediterranean Regions: experiences, funded projects,
strategies and proposals


Topics for the papers may include but are not limited to the following:
Cultural tourism
Sustainable socio-economic development
Agriculture development
Local resources based on integrated development
Human resources, capacity-building, training and education
Building technical regulations


PROVISIONAL SCIENTIFIC COMMITTEE (to be confirmed)


Prof. Saverio Mecca, Università di Firenze. Seminar Chair (Italy)
Prof. Maria Chiara Torricelli, Università di Firenze(Italy)
Prof. Vincenzo Legnante, Università di Firenze (Italy)
Prof. Raffaele Paloscia, Università di Firenze (Italy)
Dott. Giuseppe Lotti, Università di Firenze (Italy)
Prof. Nuccia Maritano Comoglio , Polytechnic of Turin. Seminar Co-Chair (Italy)
Dott. Francesca De Filippi, Polytechnic of Turin (Italy)
Prof. Julio Calvo Serrano, Universidad de Granada (Spain)
Prof. Fabian Garcia Carrillo, Universidad de Granada. Seminar Co-Chair (Spain)
Prof. Luis Palmero Iglesias, Universidad Politécnica de Valencia (Spain)
Seminar Secretariat Dott. Benedetta Biondi, Università di Firenze (Italy)
Dott. Chiara Cirinnà, Università di Firenze (Italy)
Dott. Martina Mameli, Università di Firenze (Italy)


WHO SHOULD ATTEND?


Topics should be of special interest to academicians and researchers of the various disciplinary fields related to local sustainable development in the South Mediterranean Region, public and private administrations, heritage professionals and practitioners, NGOs.


WORKING LANGUAGES


There are no official languages imposed for this seminar: papers can be presented in either Italian, French, or English.
In order to lower the seminar registration fees there will be no interpretation services during the seminar.
Seminar preparatory documents will be published in the language used for paper presentation. They will include a provisional list of participants.


CALL FOR PAPERS


Submission of Abstracts

Abstracts of no more than 200 words should be sent by e-mail to the Seminar Secretariat to arch.insmr@taed.unifi.it (WITH A cc. TO the Forum UNESCO Secretariat: forum@unesco.upv.es and to UNESCO World Heritage Centre m.richon@unesco.org ) together with a preliminary registration form by 29 February 2004.
Abstracts should be submitted by e-mail by a MS Word file (Times New Roman, size 12, page format A 4 and simple space) attached, specifying:
- Name of Author(s)
- Institution
- Position
- Address
- Email address
- Session and topic proposed


Submission of Full papers

Full papers should be 16 pages long maximum, including figures and references, according the formatting instructions. All submissions (including figures) should be sent electronically to
arch.insmr@taed.unifi.it by 20 April 2004
Specific formatting instructions can be obtained from the Seminar website or sent by email when the paper will be accepted. The papers will be reviewed by the Scientific Committee.
Each participant will be given a 10 minutes slot to present his/her paper during the Seminar. Each session will end with a 15-20 minutes questions and answer debate and authors are requested to attend these debates.


IMPORTANT DATES


Deadline for abstract submission: 29 February 2004
Notification of abstract acceptance: 15 days after submission
Complete papers due: 20 April 2004
Reviews back to authors: 15 days after submission
Final reviewed submission: 15 May 2004
Reviewed papers submitted after 15 May will not be included in printed preparatory documents.
Papers as presented during the Seminar should submitted before 15 June 2004
Publication of Final Report by 31 December 2004



REGISTRATION AND FEES
Registration details
Please use the enclosed registration form that can be found in the seminar web site to register for the seminar. Please complete the registration form and send it together with your payment.


Registration fees

There are 2 rates:
early registration rate, before February 29th, 2004
normal registration rate after February 29th, 2004
Seminar participant with paper or poster:
early registration rate: € 70,00
normal registration rate: € 100,00

Seminar participant without paper :
early registration rate: € 50,00
Normal registration rate: € 50,00
Full-time students* (please enclose a copy of a valid student accreditation)
early registration rate: € 30,00
normal registration rate: € 30,00


Included in registration fees

Admission to the Seminar, documentation, printed preparatory documents, coffee breaks on May 27 and 28, a copy of the printed final report of proceedings . These fees do not include hotel, accommodation expenses, telephone calls or meals.


Please note that prepayment of registration fee is required. Payment can be made by bank transfer to :
Holder: Università degli Studi, piazza San Marco 4, Firenze, ITALY
Bank name: Banca Toscana, via del Corso 6, 50122 Firenze, ITALY
Purpose: International Research Seminar on Mediterranean Architecture c/o TAED
IBAN CODE (ITALY): Y 03400 02800 000009500281
IBAN CODE (EU, extra EU): IT 75 Y 03400 02800 000009500281


Please indicate the name(s) of the participant(s) and the purpose

Cancellation - refunds
Pre-registered participants who are unable to attend the seminar will receive the printed proceedings at the address they communicated in the registration form.


Registration and information during the conference

The Dipartimento TAeD will operate a registration desk at the Seminar (cf. address indicated on page 1). The provisional list of participants and preparatory documents, as well as badges will be remitted to each participant at this desk, from 27 May, 08,30 on.


HOTEL ACCOMODATION


Detailed information on hotel accommodation can be downloaded from the seminar web site: http://web.taed.unifi.it/incolab

 
   
 
 

introducción


Forum UNESCO – Universidad y Patrimonio es una red mundial de universidades creada en el año 1995 por el Área de Cultura de la UNESCO. Su Secretariado es gerenciado por la Universidad Politécnica de Valencia (UPV) – España.


Esta red está destinada a compartir experiencias y contribuir al desarrollo del conocimiento en el campo de las disciplinas del patrimonio.


También está dirigida a convocar Universidades, profesores, investigadores y estudiantes de más de trescientas universidades, en el campo del Patrimonio.

Comprende una serie de actividades conjuntas tales como presentación de equipos de proyectos de investigación, talleres de trabajo – workshops - regionales o nacionales, seminarios internacionales, asociaciones de estudiantes y trabajos de campo para jóvenes, publicaciones, etc.


La Universidad de Buenos Aires (UBA) está a cargo de la organización del próximo Seminario Internacional a llevarse a cabo en Buenos Aires, Argentina, del 11 al 15 de octubre de 2004.


El Centro Mundial del Patrimonio de la UNESCO, la representación de UNESCO en Argentina, la Secretaría de Cultura del Gobierno de la Nación Argentina y el Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, auspician este evento.


Gestión del Patrimonio, centralidad y periferia


El tema propuesto para el seminario intenta mostrar las diferencias y similitudes que pueden darse entre la Centralidad y Periferia en la gestión del patrimonio, entre las características de diferentes países y regiones y aún dentro de un mismo país.


Estamos seguros que el debate propuesto debe contribuir al desarrollo social, cultural y económico de la sociedad.


Este seminario ofrecerá una excelente oportunidad para presentar, discutir, evaluar y comparar diferentes concepciones y soluciones provenientes de la diversidad cultural.


Durante el seminario se realizarán talleres temáticos sobre las áreas propuestas.




áreas temáticas



Las ponencias o pósters deberán orientarse sobre cinco áreas temáticas. Dichas áreas son las siguientes:

1. Patrimonio, Centralidad y Periferia
1.1 Marco teórico
1.2 Conceptos basicos. Acceso y uso del Patrimonio
1.3 Los patrimonios diversos

2. El Patrimonio como factor de desarrollo cultural, económico y social
2.1 Turismo y desarrollo sustentable
2.2 Actividades y Patrimonio construido
2.3 El Patrimonio como oportunidad para el desarrollo / Utilización del valor simbólico

3. Modelos de gestión
3.1 Políticas y estrategias de gestión
3.2 La gestión integrada Los actores / Lo multidisciplinario Marco legal / Instrumentos activos y pasivos de gestión / Legislación aplicada / Incentivos / Acciones directas del Estado

4. Comunidad y Patrimonio
4.1 Identificación, interpretación y valorización del Patrimonio
4.2 Diversidad cultural
4.3 Educación
4.4 El rol de la Universidad
4.5 Difusión Los medios / Los formadores de opinión

5. Patrimonio, Ciudad y Territorio
5.1 Paisajes culturales. Patrimonios naturales
5.2 Rutas e itinerarios culturales
5.3 Ciudad y poblados urbanos y rurales de valor patrimonial
5.4 Centros y cascos históricos
5.5 Tratamiento de áreas patrimoniales no centrales
5.6 Sitios arqueológicos
5.7 Jardines históricos y paisajes culturales
5.8 Espacio público.



presentación de ponencias



Requisitos para la presentación de ponencias o pósters:

1. Los abstracts o posters deberán ser enviados antes del 30 de mayo de 2004 y en ellos deberá constar:
a) Autor. b) Título de la comunicación o póster c) Dirección electrónica d) Institución y dirección completa e) Resumen de la ponencia o póster (máximo 250 palabras f) Área temática para la que se propone la ponencia o póster.


2. El texto completo de la comunicación será en Times New Roman, 12,
interlineado sencillo y no podrá exceder de 6 folios DINA4 y 3 para
los póster, medidas standard (A1).

3. Cada propuesta de comunicación y/o de póster será evaluada por un comité científico que notificará su dictamen al interesado en el plazo más breve posible y a más tardar el 30 de junio de 2004. Los interesados en obtener un certificado de aceptación, para gestionar las ayudas de viaje de sus instituciones, deberán solicitarlo directamente a la Secretaría del Congreso a la dirección electrónica:
forunesco@fadu.uba.ar

4. Los abstracts aceptados serán publicados y entregados el día de la inauguración oficial del evento.

5. Los idiomas en que podrán ser enviadas las ponencias o los pósters con los oficiales del Congreso: Español, Ingles y Francés.

6. Al Abstract deberán adjuntarse los siguientes datos: a) Nombre completo, dirección electrónica y forma de contacto (teléfono, fax, e-mail. b) Actividad profesional e institución en la que la desarrolla. c) Publicaciones más relevantes (libros, artículos).

7. Sólo se publicarán en el libro de Abstracts los textos de las comunicaciones o pósters seleccionados cuyos autores se hayan inscripto en el Congreso.

8. El plazo de presentación del texto definitivo de las comunicaciones o pósters para la publicación final concluye el 15 de diciembre de 2004, fecha en la que se procederá a la edición de las contribuciones aceptadas que contará con el auspicio de UNESCO- Centro de Patrimonio Mundial.

9. EL comité organizador del Congreso asignará un horario y un espacio para cada ponencia y la incluirá en el programa oficial. Cada ponente dispondrá de 15 min. para la exposición de su trabajo.

10. Se pueden realizar presentaciones en Powerpoint. Una copia en CD Rom será entregada al comité Organizador antes de comenzar la sesión. Se proveerán servicios de interpretación en Inglés, Francés y Español.

Cuota de Inscripción
El costo de inscripción, hasta el 30 de junio de 2004, es de $80 para participantes argentinos y latinoamericanos y de Dls. USA 150.- para el resto de los concurrentes.
Despues del 1 de julio de 2004 es de $100 y de Dls. USA 200.- respectivamente.

Los abstracts y ponencias se enviarán a: forunesco@fadu.uba.ar
Con anterioridad o junto con el abstract debe enviar la ficha de inscripción.




Introduction



Forum UNESCO - University and Heritage is a worldwide network of universities created in 1995 by UNESCO Culture Sector. Its Secretariat is managed by the Polytechnic University of Valencia (UPV), Spain.


This network aims to share experiences and to contribute to the advancement of knowledge in the field of heritage.

It also aims to link together universities, professors, researchers and students from over 300 universities in that area.

It comprises a number of joint activities such as team research projects, regional or national workshops, international seminars, students associations and youth fieldwork, publications, etc.


The University of Buenos Aires (UBA) will host the next international Seminar in Buenos Aires, October 11th. To 15th., 2004.


The event is supported by the World Heritage Centre of UNESCO, the Argentinian National Commission for UNESCO, the Argentina National Culture Secretariat and the City of Buenos Aires.


Heritage Management: Centrality and Periphery


The Forum proposed subject is the different approaches in heritage management favoured in central or peripherical countries, or regions in the same country.


We are sure the coming debate shall contribute to the social, cultural and economic development of society.


This seminar will offer an exceptional opportunity to present, evaluate and compare different conceptions and solutions spawning from cultural diversity. Thematic workshops will be organised during the seminar on proposed areas.




Thematic areas



The papers or posters must to refer to five thematic areas, viz.:

1. Heritage, Center and Periphery
1.1 Theoretical framework
1.2 Basic concepts. Access to and use of Heritage
1.3 Heritage diversity

2. Heritage as a factor for cultural, economic and social development
2.1 Tourism and sustainable development
2.2 Activities selection for built heritage
2.3 Heritage as an opportunity for development. Appropriation of its symbolic value.

3. Management models
3.1 Management policies and strategies
3.2 Integrated management Actors / Multidisciplinary action /
Legal framework / Active and passive management instruments / Special legislation / Incentives / Direct State actions

4. Community and Heritage
4.1 Heritage identification, interpretation and appreciation
4.2 Cultural diversity
4.3 Education
4.4 The role of universities
4.5 Dissemination The media / Opinion makers

5. Heritage, City and Territory
5.1 Cultural landscapes. Natural heritage
5.2 Cultural roads and itineraries
5.3 Urban and rural cities and towns of heritage value
5.4 Historical centers and quarters
5.5 Management of non-central heritage areas
5.6 Archaeological sites
5.7 Historical gardens and cultural landscapes
5.8 Public space



Paper submissions


Requirements to be met for abstract or poster submissions:

1. Abstracts or posters must be submitted before May 30, 2004, and shall include the following Information: a) Author’s name; b) title of paper or poster; c) e-mail address; d) institution name and full address; e) paper’s or poster’s abstract (250 words maximum); f) thematic area.

2. Paper’s or text poster’s should be typed single-spaced, in Times New Roman, font size 12.It’s length should not exceed 6 DIN A4 sheets. Posters should not exceed 3 standard-measure sheets A1, 3 plates maximum.

3. Each proposed abstract and/or poster will be assessed by a scientific committee whose decision will be notified to the authors as soon as possible, and not later than June 30, 2004. Those interested in obtaining an admition certificate to support their application for travel aid from their respective institutions, may request them directly to the Seminar Secretary, at the following email address: forunesco@fadu.uba.ar

4. The accepted abstracts will be published and handed out during the official opening ceremony.

5. Abstracts or posters may be written in either of the official languages of the Seminar, i.e., Spanish, English or French.

6. The following particulars shall be enclosed together with the abstract: a) Full name, e-mail address and details for contact (telephone, facsimile, e-mail). b) Professional activity and institution where said activity is developed. c) Most relevant publications (books, articles).

7. Only the texts of selected abstracts or posters whose authors have registered to the Congress will be published in the Preparatory Documents.

8. The submission deadline (for publication) for the final text of papers or posters is December 15th, 2004, The accepted submissions will be published with the endorsement of UNESCO -
World Heritage Centre.

9. The organization committee will establish the time and place in which each paper will be read, and will include it in the official program. The time allotted to each participant will be 15 minutes.

10. Powerpoint Presentations can be made.In that case, a CD-Rom copy will be given to the organizing Committee prior to the session’s start. Translation services will be provided in English, French and Spanish.

Registration Fee
Deadline for early academic registration : June.30.2004 Argentine and Latin american participants $80 other countries Dls. USA 150.-
Late academic registration : From July 1st. 2004 Argentine and Latin american participants $100, other countries Dls. USA 200.-

Submissions: Send papers by mail to: forunesco@fadu.uba.ar
Remember that before or with the abstract you must send the registration form.




Présentation



Forum UNESCO – Université et Patrimoine est un réseau mondial d’universités créé en 1995 par le Secteur de la Culture de l’UNESCO. Son Secrétariat est géré par l’Université Polytechnique de Valence (UPV) – Espagne.


Ce réseau s’est fixé pour objectif de partager des expériences et de contribuer au développement des connaissances concernant les disciplines du patrimoine.


Il vise également à convoquer les universités, les professeurs, les chercheurs et les étudiants de plus de trois cents universités pour tout ce qui a trait au patrimoine. Le réseau est composé d’une série d’activités conjointes, telles que des projets de recherche en équipe, des ateliers de travail « workshops » régionaux ou nationaux, des séminaires internationaux, des associations d’étudiants et des travaux de terrain destinés aux jeunes, des publications, etc.


L’Université de Buenos Aires (UBA) est chargée de l’organisation du prochain Séminaire International qui se tiendra à Buenos Aires, Argentine, du 11 au 15 octobre 2004.


Cet événement est organisé sous les auspices du Centre Mondial du Patrimoine de l’UNESCO, la Commission Nationale Argentine pour l’UNESCO, le Secrétariat de la Culture du Gouvernement de la Nation Argentine et le Gouvernement de la Ville Autonome de Buenos Aires.


Gestion du Patrimoine, Centre et Périphérie


Le sujet à aborder lors du séminaire essaie de montrer les différences et les ressemblances pouvant exister entre le Centre et la Périphérie en matière de gestion du patrimoine, ainsi que les différentes caractéristiques selon les pays et les régions ainsi qu’au sein d’un même pays.


Étant donné que la gestion du patrimoine doit contribuer au développement social, culturel et économique de la société, ce Séminaire offre une excellente opportunité pour présenter, débattre, évaluer et comparer les différentes conceptions et les solutions issues de la diversité culturelle.


Des ateliers thématiques concernant les différents sujets proposés seront organisés lors du Séminaire.




Champs thématiques



Les exposés ou les posters devront se centrer sur cinq axes:

1. Patrimoine, Centre et Périphérie
1.1 Cadre conceptuel
1.2 Conceptions. Accès et utilisation du Patrimoine
1.3 Les différents types de patrimoines

2. Le Patrimoine en tant que facteur de développement culturel, économique et social
2.1 Tourisme et développement durable
2.2 Activités et Patrimoine
2.3 Le Patrimoine en tant qu’opportunité pour le développement. Utilisation de la valeur symbolique.

3. Modèles de gestion
3.1 Politiques et stratégies de gestion
3.2 La gestion intégrée.
Les acteurs / Actions transdisciplinaires / Cadre légal / Instruments passifs et actifs de gestion
Légalisation appliquée / Stimulation / Actions menées directement par le gouvernement

4. Communauté et Patrimoine
4.1 Identification, interprétation et valorisation du Patrimoine
4.2 Diversité culturelle
4.3 Éducation
4.4 Le rôle de l’Université
4.5 Diffusion
Les médias / Les formateurs d’opinion

5. Patrimoine, Ville et Territoire
5.1 Paysages culturels. Patrimoines naturels.
5.2 Routes et itinéraires culturels
5.3 Villes et villages urbains et ruraux à valeur patrimoniale
5.4 Centres et quartiers historiques
5.5 Traitement des aires patrimoniales non centrales
5.6 Sites archéologiques
5.7 Jardins historiques et paysages culturels
5.8 Espace public



Présentation des exposés.


Conditions requises pour la présentation des exposés ou des posters.

1. Les exposés devront être envoyés avant le 30 mai 2004 en mentionnant : a) auteur b) titre de la dissertation c) adresse de courrier électronique- d) Institution et adresse complète e) résumé de l’exposé ou des poster (250 mots maximum) f) champ thématique pour lequel l’exposé ou le poster est proposé.

2. Le texte complet de la dissertation devra être présenté en Times New Roman, taille 12, interlignage simple, et ne pourra dépasser les 6 pages au format DIN A4 et les 3 pages pour les posters au format standard (A 1).

3. Toutes les propositions de dissertation et/ou de posters seront évaluées par un comité scientifique, qui communiquera son avis à l’auteur du document dans les meilleurs délais, au plus tard, le 30 juin 2004. Tout certificat d’acceptation nécessaire pour l’obtention d’une aide au voyage auprès des institutions concernées, pourra être sollicité directement au Secrétariat du Congrès à: forunesco@fadu.uba.ar

4. Les résumés acceptés seront publiés et remis le jour de l’inauguration officielle du Séminaire.

5. Les langues dans lesquelles les exposés ou les posters pourront être rédigés, sont les langues officielles du Congrès : Espagnol, Anglais et Français.

6. Le résumé devra comprendre : a) nom et prénom complets, adresse de courrier électronique et moyen de contact (téléphone, fax, courrier électronique), b) activité professionnelle et institution où elle est réalisée ; c) publications les plus importantes (livres, articles, etc.)

7. Seuls les textes des exposés ou des posters sélectionnés et appartenant aux auteurs inscrits au Congrès,seront publiés dans le livre des Résumés.

8. Le délai de présentation du texte définitif des communications ou des posters sélectionnés a été fixé pour le 15 décembre 2004, date à laquelle les travaux acceptés seront publiés sous les auspices de l’ UNESCO – Centre du Patrimoine Mondial.

9. Le Comité Organisateur du Congrès accordera un horaire et un espace pour chaque exposé qui sera inclus au programme officiel. Chaque exposant disposera de 15 minutes pour sa dissertation

10. Des présentations en format PowerPoint seront acceptées. Une copie enregistrée sur CD sera remise au Comité Organisateur avant le début de la séance. Le service d’interprétation en Anglais, Français et Espagnol a été prévu.

Frais d’inscription
Le coût de l’inscription, jusqu’au 30 juin 2004, est de dls. USA 150.-
Après le 1er. juillet 2004, dls. USA 200.-


Les résumés et les exposés seront envoyés à: forunesco@fadu.uba.ar


La fiche d’inscription devra être envoyée avec le résumé ou bien avant.
Bourses : Le Comité Organisateur a établi un nombre de bourses couvrant les frais d’inscription.


Tout renseignement concernant ces bourses devra être demandé auprès du Secrétariat du Congrès.

Fiche d’inscription à retourner à :
FORUM – UNESCO | FADU-UBA, Ciudad Universitaria
4° piso, Pabellón III (CP 1428), Buenos Aires, Argentina
Fax : (005411) 4576-3205 | e-mail : forunesco@fadu.uba.ar




 


 
 
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